پدیده ناپسند کوهخواری خلاف عرف و قانون است بنابراین سازمان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور آن را محکوم کرده و از راه قانونی پیگیری می کند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی: کوهخواری وجود دارد؛ اما فاجعه نیست

"حجم کوهخواری در کشور به خصوص در مازندران و منطقه بهشهر و نکا فاجعه است.‏بی توجهی عجیب،سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست قابل تامل است.‏وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی  هم گویا نگران محیط زیست امروز و فردای ایران نیستند.‏نیاز به ورود جدی  قوه قضائیه است."

این مطلب هشدار برخی از کاربران در فضای مجازی است که در چند روز گذشته چندین بار بازنشر شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در واکنش به این موضوع ا به قدس آنلاین می گوید: کوهخواری مانند دیگر جرایم در کشور وجود دارد و در مناطق مختلف شدت و ضعف دارد اما نباید از این پدیده به عنوان فاجعه یاد نشود به دلیل اینکه فرزندان ملت در یگان حفاظت منابع طبیعی به شدت از این موضوع محافظت می کنند.

سرهنگ علی ملکی آهنگران با بیان این مطلب ادامه می دهد: پدیده کوهخواری خلاف عرف و قانون است بنابراین منابع طبیعی آن را محکوم کرده و از راه قانونی پیگیری می کند.  

وی می افزاید: آن چه که در کوهخواری مورد اختلاف نظر بین افراد جامعه است این است که مردم مشاهده می کنند که در برخی  ارتفاعات ویلا، خانه و ساختمان های چند طبقه ساخته شده و فکر می کنند همه این ساخت و سازها غیرقانونی و جزو کوهخواری است در صورتی که وقتی به موضوع ورود پیدا می کنیم در بسیاری از موارد می بینیم این زمین ها جزو مستثنیات و قانونی است.

کدام ساخت و سازها در ارتفاعات مستثنیات است؟

ملکی آهنگران درباره مستثنیات توضیح می دهد: ذهنیت مردم قابل احترام است اما برخی اسناد و مدارک ساختمان ها و ویلاهای ساخته شده در ارتفاعات نشان می دهد این زمین ها از سال ها قبل در مالکیت قانونی پدران صاحب ملک بوده است که روی آن کشت می کردند و دارای سند است بنابراین ساخت و ساز در ملک شخصی طبق قانون و سند انجام شده است.   

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور بیان می کند:  مسئولان و مأموران یگان حفاظت تمایل ندارند در هیچ ارتفاع و سطح شیب دار بالاتر از 30درجه ساخت و ساز انجام گیرد اما فصل الخطاب ما قانون است و باید تابع آن باشیم. بنابراین با کسانی که کوهخواری، زمین خواری، جنگل خواری و ... مرتکب شوند بر اساس قانون برخورد می شود مگر اینکه ساخت و ساز در ارتفاعات بر اساس مستثنیات باشد.

نقش قوه قضاییه چیست؟

ملکی آهنگران می گوید: قوه قضاییه نیز خارج از این ماجرا نیست و در واقع هر اقدامی درباره برخورد و تشکیل پرونده با دستور مسئولان قضایی انجام می گیرد. آن چنان که با هماهنگی قوه قضاییه هر سال درباره جرایمی از قبیل زمین خواری یا کوهخواری، هزاران هکتار رفع تصرف یا جلوگیری از تصرف داریم.

وی اذعان می کند: جامعه منابع طبیعی، جامعه ای دلسوز و خدمتگزار و همواره برای رفع تصرف از اراضی ملی در حال تلاش است. آن چنان که بر اساس آمار در سال جاری نسبت به سال قبل رفع تصرف ها حدود 2درصد افزایش داشته است.

کوهخواری را گزارش کنید

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی از مردم می خواهد چنانچه هر منطقه ای از کشور متوجه کوهخواری، زمین خواری، جنگل خواری یا هر جرم دیگری درباره منابع طبیعی شدند با شماره تلفن های 139 و 1504 مأموران حفاظت منابع طبیعی را مطلع سازند تا خدمتگزاران منابع طبیعی بتوانند خدمت بهتر و شایسته تری برای مردم ایران عزیزمان داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.